Penjoin kelabi Milani

08 November 2010

choiiii!!! STARBUCK & COFFE BEAN is HARAM


starbuck coffee..hmm sedap! penuh crim kata atas

kopi KHALEEL pon sedap, pioww nye kopi na la..
halamak!!!! wa da manyak minum ini ayaq la mey...wa mau buat macam mana der...selalu law lepak2 wa singgah sini tampat laa..haiyaaaa~ manyak susah lorh mahu cari benda2 halal 100% sikalang meh...

ehem-ehem dan ehem..aq ade terbace 1 artikel yang mengatakan bahawa STARBUCK punya air haram...sebab ia mengandungi E 471(imulsifier 471)...apa itu Imulsifier E 471 Ekkkk??? Imulsifier E 471 ada yang mengatakan Sebenarnya E471 adalah merujuk kepada bahan 
emulsifier makanan yang bertujuan sebagai aditif makanan, biasanya digunakan untuk makanan yang melibatkan lemak dan air contohnya ais krim, kek, coklat dan lain-lain.



Berfungsi untuk memudahkan percampuran bahan yang berasaskan minyak dan air bergabung, kalau tidak kita tak dapat makan ais krim yang sedap, Kerana nanti susu dan air berpisah, sterusnya akan menjadi "ais krim Malaysia" yang keras tu..


Sumber untuk pembuatan E471 ini sama ada tumbuhan atau haiwan. Jika tumbuhan tiada masalah..tetapi jika haiwan (tidak semestinya khinzir) perlulah dipastikan haiwan yang halal atau tidak dan disembelih atau tidak..


tetapi, ada jugak yang mengatakan Imulsifier jugak adalah bahan daripada lemak haiwan iaitu KHINZIR atau nk sedap lagi B.A =BA, B.I= BI ...ape? BABI...

http://halalguide.org/Starbuck_haram.html telah mengeluarkan maklumat peringatan bahawa air minuman cokolat, vanilla and coffee di STARBUCK & COFFEE BEAN adalah HARAM..

Jadi, sebagai "insan yang cemerlang, ahati yang sehat akan melahirkan kekuatan lahiriah yang baik" yer..yer..yer perlu bijak memilih yang mana baik dan yang mana buruk.. amik yang baik, jauh-jauhkan lah keji dan berwaspada serta berhati-hati adalah jalan terbaik utk
 tidak men-ZULMATKAN hati anda...


"mencari yang halal adalah satu fardu bagi umat islam"


PASUKAN PETUGAS PROGRAM MS ISO 9002 JABATAN IMIGRESEN MALAYSIA 
Please note that all chocolate, vanilla and coffee drinks at Coffee Bean and Starbuck contains E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefides which is from animal origin (pork). Raspberry Frap uses cherries that has been dip n alcohol & the tiramisu contains RUM. 

Please pass this message to our muslim friends.

Call JAKIM 03 - 8886 4000 for more information. 
(teks yang dikeluarkan oleh halal guide)


p/s: sape-sape yang was-was@ timbul syak dalam diri, better x yah minum ok..minum kopi cap kapal api lagi selamat...ehehe selamat beramal dan renung-renungkan!

molot herot-berot anda

3 comments:

  1. info yg berguna,tp font yg digunakan pada post ni xmemberangsangkan pembaca. sila improve! :)

    ReplyDelete
  2. betul tu..kalau was2 jgn pergi..elok pergi kedai keropok mony @ kedai fittri..

    *kekalkan gaya penyampaian..

    ReplyDelete
  3. thnks 4 da info..cume font tuh mmg kne improve..pyh nk bace n rse mcm maen2 aje..if crius pnye hal, gne font yg sesuai ye..regards!

    ReplyDelete